30 lis Brak komentarzy admin Dorstal

Biznesplan technicznie nie jest konieczny do rozpoczęcia i późniejszego prowadzenia działalności gospodarczej, ale w praktyce wiele firm decyduje się na jego opracowanie. Nie bez powodu – jest wiele przypadków, w których okaże się on być na wagę złota.

Pojawia się jednak pytanie, jak właściwie go przygotować (co powinien zawierać, czego nie, jaki długi być powinien). Obecnie bez problemu można stworzyć biznes plan online (a właściwie zlecić stworzenie go ekspertom), o czym dokładniej opowiemy w dalszej części tego materiału. Zapraszamy!

Do czego przydaje się biznesplan?

Opracowania i przedstawienia biznesplanu jest często konieczne, jeśli przedsiębiorstwo chce otrzymać dotacje unijne dla firm – tego typu dotacje cieszą się dużą popularnością, z uwagi na ich wysokie kwoty i atrakcyjne warunki. 

Instytucje unijne chcą jednak wiedzieć, jaki pomysł na siebie i perspektywy na przyszłość ma dana firma, zanim zdecydują się przekazać jej środki, stąd też pojawia się wymóg zaprezentowania biznesplanu.

Przyda się on również przy próbie pozyskiwania finansowania dla firmy innymi metodami. Gotowy dokument można wykorzystać między innymi w rozmowach z bankami, firmami inwestycyjnymi czy indywidualnymi inwestorami, aby przekonać ich o potencjale tkwiącym w danym przedsiębiorstwie.  

W związku z tym, chociaż teoretycznie da się działać bez biznesplanu, to jego przygotowanie może niejednokrotnie ułatwić firmie życie i pomóc w uzyskaniu finansowania (dotacji, pożyczek, kredytów, zastrzyków gotówki od inwestorów) na korzystniejszych warunkach.

Jak przygotować profesjonalny biznesplan? 

Stworzenie profesjonalnego biznesplanu (takiego, który przyciągnie inwestorów i spełni wymagania różnych instytucji, np. unijnych, od których firma chciałaby pozyskać finansowanie) nie należy do łatwych zadań. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia łatwo popełnić błąd, który następnie przesądzi o negatywnym odbiorze całości.

Najlepiej więc, aby jego przygotowaniem zajęli się specjaliści. Dzięki temu będzie się mieć pewność, że nie tylko przedstawi on zamysł firmy w optymalnym świetle, ale też będzie prawidłowo skonstruowany w kontekście wymagań odbiorców. 

Początkujący przedsiębiorcy mogą nie wiedzieć, na co inwestorzy, banki, instytucje unijne i inne podmioty zwracają największą uwagę i jakiej formy oczekują, a trudno te informacje szybko znaleźć i wdrożyć w praktyce. Eksperci, którzy zajmują się opracowaniem biznesplanów na co dzień, nie mają tego problemu. Można współpracować z nimi przez Internet, w związku z czym lokalizacja firmy nie ma szczególnego znaczenia.